Op een gegeven moment wilde ik niet meer twee dingen tegelijk doen: bijvoorbeeld telefoneren en e-mails lezen, eten en rapporten lezen of televisie kijken. Ik wilde me bewust bezighouden met maar één ding en zo veel mogelijk stilstaan bij hetgeen ik deed en wat de wereld op dat moment te bieden had. Niet alleen om wat ik doe goed te doen, maar vooral ook om ervan te kunnen genieten. Ik wil me op dat moment bewust zijn dat ik leef, wat ik denk en wat ik voel.

Hoe sneller het leven, hoe minder bewustwording
Hoe sneller het leven, hoe minder bewustwording. Warm of koud, honger of dorst, sfeer of geen sfeer. Mooi weer of slecht weer, drukke mensen staan er minder bij stil. Als iemand gezellig een kaarsje of een bloemetje naast je neerzet, mensen in haast zullen het waarschijnlijk niet opmerken. Heeft je partner iets nieuws aan of was ze bij de kapper, dan zie je het niet.

Gevoelsneutraal
De mens is het ons tot nu toe enige bekende wezen dat bewust iets kan opmerken en erbij kan stilstaan. Waarom zullen we daar geen gebruik van maken? Heb je te weinig B-Factor en sta je niet bij dingen stil, je onderbewustzijn is er wel mee bezig. Het dringt alleen niet tot je door. Of beter gezegd: je staat er niet voor open. Als je weinig opmerkt, is er vermoedelijk ook weinig wat je echt gelukkig maakt en waarvoor je helemaal gaat. Waarschijnlijk ben je dan gevoelsneutraal. Dat zijn vaak mensen die zomaar in een burn-out kunnen terechtkomen. Nooit eerder last van gehad? Jawel! Ze hebben het alleen niet willen opmerken.

Bewustzijnsoefening
Voor mensen die hun B-Factor willen ontwikkelen, heb ik een oefening ontwikkeld. Stel twee of drie keer per dag het alarm van je mobiele telefoon in op willekeurige tijdstippen. Kies per week andere tijden. Als het alarm afgaat, stop dan even met wat je op dat moment doet en sta letterlijk stil. Vraag je af wat je op dit moment aan het doen bent, waarom je het doet en hoe dat voelt. Ben je op dat moment in balans, gelukkig, verdrietig, gestrest, boos, agressief, teleurgesteld, etc.? Hoe is het weer? Probeert je lichaam iets tegen je te zeggen? Heb je het warm of koud, heb je honger of dorst? Ben je fit, moe of heb je ergens pijn? Hoe zijn de mensen om je heen? Lief, grappig, afstandelijk of geïrriteerd? Hoe is de interactie met hen? Voelt het goed of niet? Hoe is het in je hoofd? Druk, wazig, leeg, creatief, stil, etc.? Hoe is het interieur of exterieur om je heen? Sfeervol, gezellig, inspirerend, kil, warm, mooi, lelijk? Welk gevoel geeft je dat? Is de gehele situatie op dat moment zoals je het gehad willen hebben? Zo niet, wat kun je doen om daarin verandering te brengen? Hoeveel B-Factor heb je? Hoe bewust leef je en hoe vaak sta je stil bij wat je doet en wie je bent?

Een hoge B-Factor is goed tegen routine en dagelijkse sleur en brengt je een stuk dichter bij jezelf en hetgeen je werkelijk wilt.

Wolfgang Peppmeier
www.pepptalk.nl
Facebook Wolfgang Peppmeier

Lees hier de A-factor
Lees hier over de C-factor