Piekeren zijn eigenlijk op hol geslagen en tot niets leidende negatieve gedachten. Negatieve gedachten leiden tot emoties en nog meer negatieve gedachten.

Wat kun je beter niet doen?

Daar wil ik kort over zijn.

  • Nog meer piekeren. Je hebt het allemaal al bedacht en alles is de revue al gepasseerd.
  • Andere verdedigingen (ontkennen, harder werken, nog harder vechten) opwerpen om maar niet te hoeven voelen wat er zo rot voelt.

Wat kun je beter wel doen?

  • Schrijf op wat je allemaal aan het denken en aan het voelen bent. Door het op te schrijven kun je wat helderheid in je gedachten brengen en ruim je emoties op. Vergroot het uit en dramatiseer het. Grote kans dat je erom kunt lachen, het kunt relativeren en het onlogische van je denken inziet.
  • Piekeren is een verdediging om je emoties niet te hoeven voelen. Ga je emoties aan en durf ze te voelen. Het gaat niet om je gedachten, het gaat om de pijn die je probeert te vermijden. Ga zitten en doe niks. Je hoeft alleen maar te voelen hoe jij je voelt. Niet denken, voelen wat er is! Laat het er zijn zonder oordeel. Doe je ogen dicht, focus op je lijf en voel wat er allemaal zit. Benoem het maar, denk er verder niet over na.
  • Besef dat je in je hoofd vooral bezig bent met te benoemen wat je allemaal niet wilt. Stop jezelf en draai het om. Ga eens bedenken wat je wel wilt. Dat kan moeilijk zijn, maar met enige oefening lukt het je wel. Bedenken en hardop zeggen wat je wel wilt, voelt stukken beter!
  • Stel jezelf eens de vraag wat het piekeren jou oplevert. Klinkt misschien gek, maar we doen alles met een reden, het levert ons iets op, zelfs als het een negatief resultaat betreft. Ben je iets aan het vermijden? Durf je iets niet aan te gaan?
  • Parkeer je probleem. Parkeer het piekeren. Je mag even pauze nemen. Rust even uit. Denk even ergens anders over. Denken over wat je wel wilt, fantaseren, dromen, wensen. Jij hebt niet de controle over situaties, omstandigheden en anderen. Je hebt wel de controle over hoe jij ermee omgaat. Stap even uit je emotionele achtbaan of die voortdenderende trein van je gedachten.
  • Ga wat doen. Ga in de actie. Ga iets simpels doen en doe dat heel bewust. Ga afwassen of iets anders in het huishouden. Of ga wandelen en voel elke voetstap op de grond. Zet jezelf even terug op aarde, voeten stevig op de grond. Ga iets doen waarvan je weet dat je het leuk vindt, je ontspant en je energie geeft.
  • Doe een ademhalingsoefening. Breng je ademhaling laag in je buik. Daar zit je gevoel, daar zit je basis. Je basis zit niet in je hoofd, breng je aandacht naar je buik, je bekken, je voeten.
  • Neem verantwoording voor jezelf, voor jouw situatie en hoe jij ermee omgaat en jouw rol erin, wees verantwoordelijk voor je eigen emoties. Haal je focus bij anderen weg en focus terug op jezelf.

Jacqueline Smits