Maak een paar uur vrij in je agenda, pak een stoel en zoek een kamer waar je niet wordt gestoord of afgeleid. Ga op de stoel zitten met je voeten op de grond en probeer nergens bewust aan te denken. Observeer jezelf, terwijl je probeert stil te blijven zitten. Je ziet jezelf wiebelen, schuiven, je voeten verplaatsen en opnieuw anders neerzetten. Je plukt aan je kleding, haalt je hand door je haren. Kijkt op je horloge. En je wordt steeds onrustiger. Tot er zo’n vijfentwintig minuten voorbij zijn. Daarna wordt het anders.

Het doel van alleen maar zitten en je hoofd leegmaken is in contact te komen met je gevoelens. Om diep in jezelf te kijken en je leven op een rijtje te zetten. En vervolgens vast te stellen wat je echt gelukkig maakt. Het moeilijkste van deze oefening is het beginnen met afzondering. Afzondering is de meest krachtige activiteit waar je je mee bezig kunt houden. Het is moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Doe je deze oefening goed en ook nog eens regelmatig, dan zul je telkens opnieuw verbaasd staan over wat het met je doet en hoe het verschil kan uitmaken in je leven.

Druk met druk zijn
De meeste mensen hebben nooit geoefend in afzondering. Ze zijn tijdens hun hele leven nog nooit eens een paar uur helemaal alleen op een rustige plek gaan zitten. De meesten zijn zo druk met druk zijn, met iets doen – al is het maar televisie kijken – dat het voor hen hoogst ongebruikelijk is om gewoon te zitten en bewust helemaal niets te doen.

Om maximaal voordeel te behalen uit je perioden van afzondering, dien je elke keer tussen den 30 en 60 minuten stil te zitten. Als je dat nog nooit hebt gedaan, zal het vijfentwintig minuten duren voordat je stopt met wiebelen en heen en weer schuiven. Je moet jezelf bij wijze van spreken vastplakken aan de stoel. Je zult een bijna onweerstaanbaar verlangen hebben om op te staan en iets te doen. Maar je moet volhouden en doorzetten.

Ogen open
Afzondering van de rest van de wereld vereist dat je stil zit. Helemaal stil, met je rug recht en je hoofd rechtop. Ogen open, gericht op een punt waar je geen impulsen krijgt: op de vloer vlak voor je of op een stuk lege muur. Zonder sigaretten, snoepjes, schrijfmateriaal, muziek of andere dingen die afleiden. En dat minstens 30 minuten. Een uur is nog beter. Zorg dat je helemaal ontspannen raakt en diep inademt. Laat met elke uitademing meer van je bewuste gedachten los. Probeer nergens aan te denken. Hoe meer je probeert je hoofd leeg te maken, des te krachtiger deze oefening is.

Na een minuut of 25 begin je je van binnenuit rustig en ontspannen te voelen. Je merkt dat nieuwe energie je lichaam en geest binnenstroomt. Terwijl je daar zo zit, komt er een stroom van willekeurige gedachten op gang, waar je niet bij stil blijft staan. Het enige wat je doet, is deze door je onderbewustzijn op gang gebrachte gedachtestroom observeren.

Rustig en duidelijk
Je enige taak is nu je te blijven ontspannen en te luisteren naar de innerlijke stem van je onderbewustzijn. Op een bepaald moment tijdens zo’n periode van afzondering zullen zich oplossingen aandienen voor de meest urgente problemen waar je mee wordt geconfronteerd. Net als een schip dat in een haven naar de kade glijdt om daar af te meren. De antwoorden waar je naar zocht, komen zo duidelijk naar je toe – en voelen zo goed aan – dat je een diep gevoel van dankbaarheid en tevredenheid zult ervaren.

Tijdens zo’n periode van afzondering en stilzitten, kun je meerdere antwoorden en oplossingen voor je problemen aangereikt krijgen. Maar je krijgt elke keer het antwoord op de meest prangende vraag of het grootste probleem waar je op dat moment mee wordt geconfronteerd.

Doe wat je is verteld
Wanneer je na zo’n periode van afzondering en stilte opstaat, moet je exact gaan doen wat je onderbewustzijn je heeft ingegeven. Dat kan zijn contact opnemen iemand. Maar het kan ook inhouden dat je iets moet beginnen of ergens mee moet stoppen en afscheid van moet nemen. Wat het ook is, wanneer je de opdracht volgt die je in afzondering hebt ontvangen, dan zal dat precies datgene zijn wat goed voor jou is. Alles komt goed. En vaak veel beter dan je je ooit had kunnen voorstellen. Probeer het een keer en sta verbaasd van de resultaten.

De keuze om gedurende een korte periode voor afzondering te kiezen, maak je om in contact te komen met je gevoelens en te leren jezelf te vertrouwen. Wen jezelf aan de tijd te nemen om naar je emoties en naar je gevoelens te luisteren en zo scherp te krijgen wat jou gelukkig en ongelukkig maakt. Wat goed en wat verkeerd voelt. Je moet erop leren vertrouwen dat wat goed voor jou is, ook het juiste is om te doen. Probeer te vermijden dat je ‘in discussie’ gaat met je innerlijke stem of dat je concessies doet en compromissen zoekt. Ga nooit in tegen dat wat voor jou aanvoelt als wat juist is. Probeer op deze manier de gewoonte te ontwikkelen naar jezelf te luisteren en daarna te handelen volgens de aanwijzingen die je ontvangt.

Altijd ‘under construction’
Zodra je hebt geleerd naar jezelf te luisteren en te handelen volgens wat je onderbewustzijn je vertelt, beschik je over uniek gereedschap om jezelf verder te ontwikkelen. We zijn allemaal ‘under construction’ en om je leven zo vorm te geven dat het aansluit en blijft aansluiten bij je verwachtingen en ambities, is het ook goed jezelf vragen te stellen in perioden dat alles op rolletjes lijkt te lopen. Vragen waar je innerlijke stem antwoord op kan geven, zodat je de persoon wordt of blijft die je graag wilt zijn. Neem ook wanneer alles goed gaat regelmatig de tijd voor afzondering en doe deze oefening om gelukkig te blijven.

Is het gemakkelijk? Nee, maar zeker de inspanning waard.

[Tag cloud:]
Stilte Stoel luisteren
30 – 60 minuten ‘under construction’ Kade
Afzondering Antwoorden
Doen Onderbewustzijn Inspanning
Hoofd leegmaken

 [Vragen voor je onderbewustzijn:]

Wat zijn op dit moment mijn drie grootste problemen?
Waarom ben ik nu gelukkig?
Waarom wil ik mijn leven anders vormgeven?
Waarom zoek ik compromissen en wil ik concessies doen?

Leestip: Verlicht in 1 seconde

[Volgende keer:]

Iets dat je zelf zult moeten doen – Binnen en buiten je werkkring draait het om mensen. Om succesvol te kunnen zijn, moet je om kunnen gaan met de stress van persoonlijke interactie en belangstelling hebben voor de ander, ongeacht of dat een klant, een medewerker of een van je buren is.

Film van jouw leven is inclusief praktisch werkboek als e-book verschenen bij GVMedia. Bestel hier het e-book en wees de regisseur van jouw leven!

Over Wouter ter Reehorst
Wouter ter Reehorst is ondernemer en informal investor. Hij helpt (vaak jonge) ondernemers hun talenten te ontwikkelen en iets op te bouwen waar zij trots op kunnen zijn. Als bestuurslid van diverse stichtingen heeft cultureel ondernemerschap zijn belangstelling. Zit hij in zijn vrije tijd niet achter een drumstel, dan traint hij met zijn vliegtuig voor kunstvliegwedstrijden. Wouter ter Reehorst is getrouwd en moet de aandacht van zijn vrouw delen met een rode, uit het asiel geadopteerde poes.