Het heeft even geduurd maar uiteindelijk vond ik een aantal regels die passen bij mijn manier van leven. Regels die zorgen dat ik mij niet schuldig voel om wat ik doe, die stress verminderen maar ook voorkomen dat emotionele energie wegloopt. In de praktijk geven deze regels me energie en zorgen ze dat ik productiever ben, omdat de vraag ‘wat zullen anderen ervan denken?’ niet langer door mijn hoofd speelt.

‘Leuk voor je, maar wat heb ik eraan?’ hoor ik je zeggen. De lijst die je hieronder aantreft hoeft inderdaad geen punten te bevatten die voor jou gelden. Je hoeft het ook niet met mij eens te zijn. Maar het idee achter deze lijst – mijn lijst – is dat je wellicht wordt uitgedaagd om na te denken over wat op jouw lijst kan staan. Met andere woorden, wat jouw uitgangspunten zijn en hoe jij met anderen wilt omgaan. Zonder je nog langer schuldig te voelen, omdat je het leven leidt dat bij jou past.

Ok, gaan we en ja, je mag erom lachen.

1. Zeven dagen per week ga ik op dezelfde tijd naar bed en sta ik op dezelfde tijd op (22:00 uur en 06:00 uur). Alleen als het belangrijk (maar dan ook echt belangrijk) is voor mijn werk of een sociale activiteit, kan hiervan worden afgeweken. Ik probeer zo gezond mogelijk te eten, drink de hele dag door water en vermijd na 14:00 uur ’s middags koffie (was in het begin moeilijk…). Minimaal 3 uur voor het slapen drink ik geen alcohol. Dit alles sluit aan bij mijn bioritme.

2. Elke ochtend lees ik eerst 15 minuten in een boek en gebruik ik de volgende vijf minuten om te visualiseren hoe de dag gaat verlopen.

3. Ik controleer mijn e-mail pas na 8 uur ’s ochtends.

4. Ik gebruik de telefoon alleen als het nodig is. En dan ook alleen als er een afspraak is om iemand te bellen. Overleg over zakelijke projecten gaat via e-mail.

5. Aan het einde van elke werkdag maak ik een to-do lijst en met die lijst ga ik de volgende ochtend aan de slag. Aan het einde van de werkdag doe ik nog wat leeswerk en kijk ik hoe het met het saldo op mijn emotionele bankrekening staat.

6. Ik ga met niemand een confrontatie aan. Niet persoonlijk en ook niet online. Daarmee voorkom ik verspilling van tijd en energie. Want ik hoef geen gelijk te halen, ik wil mijn doelen bereiken. Is het tijd voor afscheid van iemand, dan neem ik vriendelijk afscheid, want wellicht ontmoeten we elkaar in de toekomst nog eens. Moet ik ‘Nee’ zeggen, dan verpak ik dat met ‘ik ga je teleurstellen, het wordt Nee’.

7. Heb ik iemand gekwetst, dan bied ik excuses aan. Maar als iemand moeite heeft met wat ik doe, heb gedaan of het niet met mij eens is, dan is dat prima. Ik luister naar de mededeling, maar ga er niet over in discussie.

8. Doet zich toch een confrontatie voor, dan handel ik deze af en haal daarna diep adem, probeer mij vanaf mijn tenen tot kruin te ontspannen, adem goed uit en concentreer me weer op mijn werk en mijn doelstellingen.

9. Er zijn twee uitspraken die voor mij richtinggevend zijn:

a. ‘Hoe belangrijk is dit over 2, 5 of 10 jaar?’ – honderd jaar geleden had nog niemand van je gehoord en de kans dat ze over honderd jaar nog weten wie je was, is erg klein. Hoe belangrijk zijn dan conflicten, ruzies en meningsverschillen? Ik wil alleen bezig zijn met de doelen die ik voor mijzelf heb gesteld.
b. ‘Het duurt nooit lang’ – dit geldt voor goede en slechte tijden. In moeilijke tijden weet ik dat ook die voorbij gaan. In goede tijden realiseer ik me dat ik niet moet vergeten ervan te genieten, maar ook dat ik door moet zetten en niet lui mag worden.

10. Alles wat me overkomt – goede en slechte dingen – behoort tot mijn persoonlijke verantwoordelijkheid. Ik kan alleen mezelf de schuld geven. Het zijn gevolgen van de keuzes die ik heb gemaakt. Dit is het leven dat ik leid. Ik accepteer de gevolgen van mijn acties en zoek een oplossing voor mijn problemen.

11. Ik wil niet de persoon zijn die ik niet wil zijn. Ik wil niet jaloers, argwanend of afgunstig zijn of toegeven aan andere negatieve emoties. Roddelen of iets negatiefs over anderen zeggen, probeer ik te vermijden, ongeacht in wat voor omgeving. Als er iets positiefs is, dan probeer ik dat te zien en met anderen te delen.

12. Ik ken de verleidingen, situaties en omgevingen die ik moet vermijden en ik probeer dat ook te doen. Zelfs wanneer dat betekent dat relaties met anderen in die omgevingen tot een einde komen. Het is mijn leven en dat is belangrijker dan wat anderen van mij denken.

13. Het kleine jongetje in mij krijgt altijd aandacht. Want het is ook dat kleine jongetje dat me op 48-jarige leeftijd vertelde te leren drummen en dat me bijna elk weekend uitdaagt met mijn vliegtuig tussen de wolken te spelen.

14. Ik probeer mijn regels serieus te nemen, maar moet vaak lachen wanneer dat weer eens niet is gelukt.

Wat zijn jouw regels?
Het is niet de bedoeling je te overtuigen dat mijn regels goed of slecht zijn. Je treft ze aan om je te stimuleren je eigen set regels vast te stellen om zo een leuker, productiever leven met veel minder stress te leiden. Waarschijnlijk heb je jouw regels al in je hoofd zitten, maar ik nodig je uit ze op te schrijven. En voor elk aspect van je leven – van gezondheid tot financiën en van gezin tot zakelijke activiteiten – regels op te stellen die bij jou passen en jouw leidraad vormen.

Zodra je leeft volgens jouw regels, ben je in staat meer goede beslissingen te nemen, zodat er minder beslissingen zullen zijn waar je je niet plezierig bij voelt. En omdat je meer goede beslissingen neemt, kom je sneller bij je persoonlijke doelen en ervaar je minder frustraties als het een keer tegenzit.

Probeer het gewoon een paar maanden. Want het leven wordt een stuk gemakkelijker zodra je volgens je eigen regels gaat leven en stopt met je zorgen te maken over wat anderen van je zullen denken.

[Tag cloud:]

Bioritme Sociale activiteiten Regels
Visualiseren to-do lijst Confrontatie
Teleurstellen Ontspannen 2, 5 10 jaar
Verantwoordelijkheid Lachen

[Vragen voor je onderbewustzijn:]

Wat is mijn bioritme?
Voor welke aspecten van mijn leven wil ik regels opschrijven?
Welke regels passen bij mij?
Waarom maak ik mij geen zorgen meer over wat anderen van me denken?
Waarom voel ik me zo goed?

Leestip: Excuses bedenk je, resultaten behaal je

[Volgende keer:]

Social media gebruiken voor opbouw van je contacten – We kijken samen naar de tools om social media te gebruiken voor het opbouwen en onderhouden van leuke contacten.

Film van jouw leven is inclusief praktisch werkboek als e-book verschenen bij GVMedia. Bestel hier het e-book en wees de regisseur van jouw leven!

Over Wouter ter Reehorst
Wouter ter Reehorst is ondernemer en informal investor. Hij helpt (vaak jonge) ondernemers hun talenten te ontwikkelen en iets op te bouwen waar zij trots op kunnen zijn. Als bestuurslid van diverse stichtingen heeft cultureel ondernemerschap zijn belangstelling. Zit hij in zijn vrije tijd niet achter een drumstel, dan traint hij met zijn vliegtuig voor kunstvliegwedstrijden. Wouter ter Reehorst is getrouwd en moet de aandacht van zijn vrouw delen met een rode, uit het asiel geadopteerde poes.

In november 2012 verschijnt zijn boek Succesvol als ZZP’er