Blue Balloon “Ik ben het zat. Ik wil doen waarin ik zin heb.”

Een dier doet precies wat het wil. Als een hond wil liggen, gaat hij liggen. Als een aap wil spelen, gaat hij spelen. Een dier dat slaap heeft, gaat ergens liggen en gaat slapen. Het leeft volgens een natuurlijk ritme en niet volgens conditioneringen.

Dieren hebben geen last van onzinnige overtuigingen. De mens wel. Wij mensen hebben ons geconformeerd aan gangbare regels, zoals op bepaalde tijden iets moeten doen. We hebben verantwoordelijkheden, waardoor we niet kunnen doen waarin we zin hebben. ‘Dat zou lekker makkelijk zijn, dan heerst er alleen maar anarchie en chaos’, hoor je de anderen al zeggen. Dus doen we wat anderen ook doen en hebben we excuses om niet te doen waarin we zin hebben.

Durf jij?
Iedereen heeft zijn verantwoordelijkheden en er moeten gewoon dingen worden gedaan waarin je net even geen zin hebt. Er is echter een groot verschil tussen ergens geen zin in hebben uit lamlendigheid, balorigheid of andere negatieve motivaties en iets willen, maar niet durven.

Niet durven
“Hoe moeilijk is het om alleen maar dingen te doen waarin je echt zin hebt?”
“Heel moeilijk!”

Toch is het niet zo. Doen waarin je zin hebt, is niet moeilijk. Je moet gewoon een plan hebben om altijd en overal dingen te doen waarin je zin hebt. Wat ons weerhoudt is angst. Angst is de meest voorkomende emotie en zorgt ervoor dat we dingen niet doen die we wel zouden willen doen.

Angst om te falen
Er bestaan vele angsten, zinnige en onzinnige angsten. Angst voor hoogte is zinnig, anders zou je gevaarlijk kunnen vallen. Angst voor vuur eveneens, anders zou je je regelmatig branden. Maar angst om te falen is onzinnig, want je kunt nooit voor jezelf falen. Waarvoor je bang bent, is om te falen in de ogen van een ander. Onzinnige angsten worden veroorzaakt doordat wij erbij stilstaan hoe anderen erover zullen denken. Het is dan ook de angst voor wat anderen ervan zullen denken, dat we niet altijd doen waarin we zin hebben. Onderstaande oefening kan je helpen die angst te verminderen.

Oefening
Ga eens rustig zitten en haal diep adem.
Concentreer je op je ademhaling.
Visualiseer nu dat jij helemaal in balans bent.
Wat voel je dan? Hoe ziet je gezicht eruit?
Kijk nu eens naar waarin je werkelijk zin zou hebben en zet dat voor je neer.
Zie er mensen omheen staan en zie hun afkeurende blik. Neem vooral de mensen in gedachten voor wie je een bepaalde angst hebt. Ga die mensen vertellen dat ze de boom in kunnen. Dat je gewoon doet waarin je zin hebt. Vraag daarna goedkeuring aan hen voor wat jij zo graag wilt doen. Ze geven je die goedkeuring, want je vraagt het met liefde. Hun gezichten veranderen. Ze zijn blij voor je, want je hebt het naar je zin.
Haal weer diep adem en laat het laatste stukje angst los.

Uit Zin van Willem Jan van de Wetering