962595_leaf_of_loveIeder kind heeft een behoefte om gezien en gehoord te worden door de twee belangrijkste mensen in zijn wereld namelijk. zijn vader en moeder. De mate waarin een kind zich gezien en gehoord voelt is bepalend voor zijn eigenwaarde. Belangrijke componenten daarin zijn de verlangens die elk kind heeft. Verlangens om zich te kunnen ontwikkelen tot een evenwichtige volwassene die krachtig en zelfbewust in het leven staat. Deze verlangens zijn acceptatie, zorg, geruststelling, bewondering, vertrouwen, aanmoediging, goedkeuring, begrip, respect, erkenning, bevestiging en waardering.


Ieder mens heeft geruststelling nodig
Een mens heeft geruststelling nodig bij elke nieuwe stap die hij maakt in zijn leven. Soms kun je de geruststelling aan jezelf geven en is het niet nodig om deze van je partner of je ouders te ontvangen. Echter om jezelf gerust te kunnen stellen, moet je wel weten wat geruststelling is en een behoorlijk portie geruststelling in huis hebben.

Geruststelling hoort bij de jonge baby. Net na de geboorte ga je de eerste uitdaging al aan. Je mag jezelf veilig gaan voelen in een lichaam wat je nog niet kunt besturen, in een wereld die je nog niet kent. Alles is vreemd voor je. De geluiden, het licht, de koude. Ook je lijfje voelt buiten de baarmoeder anders dan in de baarmoeder. Opeens moet het van alles zelf gaan doen. Dit gaat meestal gepaard met wat opstartproblemen. Om tussen al deze nieuwe indrukken door je veilig te voelen, heb je een behoorlijk portie geruststelling nodig. Een mama of een papa die je geregeld oppakken en koesteren. Ouders die reageren wanneer je huilt.

Een baby is een gevoelsmens
Omdat een baby een gevoelsmens is, is het belangrijk dat mama of papa zich ook rustig voelen. Wanneer zij bij elk huiltje van jou in paniek raken, dan zal dat niet geruststellend overkomen voor jou. De bekende drie R’s zijn voor geruststelling heel belangrijk. Reinheid, Regelmaat en Rust. Soms ben je als ouder zo onzeker over het wel en wee van je kindje, dat het bijna onmogelijk is om die geruststelling te voelen, laat staan te geven. Stel je voor dat er iets mis gegaan is bij eerdere zwangerschappen, of dat de baby ziek geboren is, of dat de bevalling heel moeizaam en kritiek geweest is. Het is logisch dat je als ouders dan bezorgd bent bij alles wat niet helemaal volgens het boekje verloopt. Elke stap wordt met argusogen bekeken. Echter, op deze wijze krijgt het kindje niet de geruststelling dat alles goed is en op zijn pootjes terecht komt.

Geen nood! Een mensenkind is sterk en heeft een groot zelfhelend vermogen. Wanneer de geruststelling later wel aanwezig is heeft het kindje nog alle kans om deze voldoende tot zich te nemen. Het gaat wat lastiger, je moet er wat beter je best voor doen, maar het gevoel van geruststelling kan zich volledig herstellen.

Wat als je te weinig geruststelling hebt gekregen?
Wanneer je te weinig geruststelling hebt gekregen zul je als volwassene merken dat je moeite hebt om je veilig te voelen. De wereld of je lichaam voelt bedreigend. Je voelt je niet veilig op straat, je voelt je niet veilig in je huis. Je maakt je zorgen om elk pijntje of ongemak. Toch scheelt het heel veel wanneer je als kind geboren bent in een warme geborgen omgeving, zonder veel calamiteiten. De veiligheid die je dan in jezelf hebt opgebouwd kan niet teniet gedaan worden door omstandigheden buiten jou.

De volgende oefening zal je helpen
Zoek een plek in de ruimte en ga daar staan. Leg je handen op je buik en concentreer je op je lijf. Denk aan het woordje geruststelling.

  1. Wat betekent geruststelling voor jou?
  2. Zijn er momenten in je leven dat je niet gerustgesteld bent?
  3. Zijn er momenten in je leven dat je wel gerustgesteld bent?
  4. Hoeveel geruststelling ervaar je nu in je leven op een schaal van 0 tot 10?
  5. Zou je meer geruststelling willen ervaren?
  6. Ga naar een moment in je leven dat jij je heel gerustgesteld voelde. Probeer je die situatie helemaal voor te stellen. Voel de geruststelling weer van dat moment. Hoor de woorden die gesproken zijn, de aanraking die er was, de geuren van dat moment.
  7. Adem nu de geruststelling in. Adem 3x diep in en voel hoe de geruststelling binnenkomt. Hoe voelt dat?
  8. Geniet van dit moment en jouw geruststelling. Dit is altijd voor jou aanwezig wanneer jij het nodig hebt.
  9. Stap dan nu een stap naar achteren. 

Sylvia Roosendaal is Gezins- en Kindercoach en auteur van diverse boeken zoals Een moeilijk kind of een kind dat het moeilijk heeft en De kracht van het gezin.