962595_leaf_of_loveAls peuter stap je voor het eerst parmantig de buitenwereld in. In deze tijd van kinderopvang geldt dat niet meer voor elke peuter, maar voor de volwassenen van nu, was de peuterspeelzaal vaak het eerste instituut waar je het zonder je vertrouwde vader of moeder moest zien te redden. De eerste stappen buiten het ouderlijk huis. Wennen aan andere normen en waarden dan die van jouw gezin.

Weten wat precies bedoeld wordt met kernverlangens en welke kernverlangens we hebben? Lees hier verder!

Een eigen IK
Deze stap betekent dat jij je grenzen gaat verleggen. Om die grenzen te kunnen verleggen, heb je eerst het bewustzijn nodig dat jij een eigen IK bent en geen onderdeel bent van het geheel.
Deze Ik laat je de hele dag spelen met het woordje NEE en  IKKE ZELF DOEN. Door deze woordjes te gebruiken ontdekt de peuter dat hij een eigen persoonlijkheid is, waar anderen dan weer op kunnen reageren.

Laat de peuter maar ervaren
Tijdens het ontdekken van de buitenwereld, grenzen en zijn eigen IKje heeft een peuter veel aanmoediging nodig. Laat de peuter maar ervaren. Moedig hem aan om zichzelf te gaan ontdekken, ook als dat betekent dat hij midden in de supermarkt op de grond gaat liggen gillen. Ah, nu snap je gelijk dat aanmoediging niet altijd van een leien dakje gaat. Een peuter is zo’n emotioneel wezentje, dat alles gepaard gaat met een heftige emotionele uitbarsting. Dat maakt dat sommige ouders het wel moeilijk kunnen vinden om hun kind aan te moedigen. Geen nood! Een mensenkind is sterk en heeft een groot zelfhelend vermogen.
Wanneer de aanmoediging later wel aanwezig is, heeft het kindje nog alle kans om deze voldoende tot zich te nemen. Het gaat wat lastiger, je moet er wat beter je best voor doen, maar het gevoel van aanmoediging kan zich volledig herstellen. Wanneer een kindje zich aangemoedigd voelt kan het zich gaan ontwikkelen in zelfstandigheid. Aanmoediging is de eerste stap om zelfstandigheid te gaan ontwikkelen.

Wat als je geen aanmoediging hebt ontvangen?
Wanneer je in je leven geen aanmoediging hebt ontvangen, kun je twee dingen doen. Of je overschreeuwt je angsten en je wordt onbenaderbaar onafhankelijk of je belandt opnieuw in een afhankelijke situatie (net als vroeger binnen het gezin), waarin je wegkwijnt in je angst om zelfstandig te zijn. Dit is goed te zien in partnerschap. Ben je de onafhankelijke partner die zijn eigen ding doet en moeite heeft om zijn partner toe te laten in zijn wereld of ben je de afhankelijke partner en kun je eigenlijk niet zonder je vriend of vriendin. De gulle middenweg is natuurlijk de meest gezonde situatie. Binnen een relatie is het heel gezond om tijd te nemen voor je zelf, je eigen vrienden of vriendinnen en daarnaast tijd voor elkaar te maken en gezamenlijke activiteiten te ondernemen. Wanneer je geen aanmoediging in je jeugd hebt ontvangen, wordt dit laatste heel lastig.

Waren jouw ouders onafhankelijk?
Natuurlijk speelt de spiegel die je ouders je hebben getoond ook een belangrijke rol in jouw ontwikkeling naar zelfstandigheid.  Waren jouw ouders onafhankelijk of juist afhankelijk? Vaak zie je een mix van beide. De vader heel onafhankelijk en de moeder heel afhankelijk. Maar het kan natuurlijk ook andersom. Ruzies en ontstane wrijving in die tijd zullen ook bepalend zijn voor de keuzes die jij nu maakt op het gebied van zelfstandigheid.

Oefening
Je onbewuste vertelt je de hele dag zijn boodschap in beelden. Omdat deze beelden een vertaalslag maken in woorden en we vaak georiënteerd zijn op woorden, verdwijnen de beelden al snel uit zicht. Echter om een droom te verwezenlijken heb je beelden nodig waarmee jij je onbewuste aanstuurt om een bepaalde richting te volgen. Jouw onbewuste begrijpt een beeld eerder dan de woorden die je er voor gebruikt. Wanneer je eenmaal een beeld projecteert in je geheugen, zal je onbewuste jou helpen de juiste paden te bewandelen om dit beeld werkelijkheid te laten worden.

Ga er eens even goed voor zitten en laat je fantasie de vrije loop. Wat zou jij nu op dit moment voor jezelf wensen? Wat is jouw grote droom voor dit moment? Bijvoorbeeld: Een fijn huis waarin jij en je kinderen kunnen wonen, een tuin bij het huis, een auto om mee naar je werk te gaan, een lieve vriend(in).

Zet nu jouw droom om in een beeld. Maak het beeld zo gedetailleerd mogelijk. Maak het beeld zo gedetailleerd, dat je het beeld bijna kunt proeven, voelen, ruiken etc. Als je het goed doet merk je dat je steviger in je schoenen komt te staan en dat je gaat stralen. Houd dit beeld een paar seconden vast en laat het dan weer los. Geef je onbewuste gedurende drie weken, drie keer daags een herinnering door dit beeld weer even helemaal voor je te zien, voelen, proeven etc. Je zult zien dat jouw droom dichterbij is dan je denkt. De aanmoediging heb je jezelf met deze oefening gegeven!

Sylvia Roosendaal is Gezins- en Kindercoach en auteur van diverse boeken zoals Een moeilijk kind of een kind dat het moeilijk heeft en De kracht van het gezin.