962595_leaf_of_love

Vlak na de geboorte wanneer de baby nog alert met heldere ogen de wereld in kijkt is daar de behoefte aan acceptatie. Met al je zintuigen absorbeer je acceptatie. Twee armen die je stevig vasthouden, koesterende geluidjes en liefdevolle ogen die je welkom heten op deze wereld. Dat is de ontvangst die je elke baby gunt.

Weten wat precies bedoeld wordt met kernverlangens en welke kernverlangens we hebben? Lees hier verder!

Toch gaat het in veel gevallen niet op deze idyllische manier. Kinderen worden onder soms moeilijke omstandigheden geboren met veel pijn en weerstand bij de moeder. De moeder is soms nog te druk bezig met haar eigen behoeften om veel aandacht aan de baby te kunnen geven. Het komt ook voor dat de ouders teleurstellingen moeten verwerken omtrent het geslacht van de pasgeborene, de fysieke gezondheid of de gang van zaken gedurende de bevalling. Kortom, met die eerste behoefte aan acceptatie gaat nog al eens iets mis.

Acceptatie is de eerste stap naar de ontwikkeling van veiligheid
Geen nood! Een mensenkind is sterk en heeft een groot zelfhelend vermogen. Wanneer de acceptatie later wel aanwezig is heeft het kindje nog alle kans om deze voldoende tot zich te nemen. Het gaat wat lastiger, je moet er wat beter je best voor doen, maar het gevoel van acceptatie kan zich volledig herstellen. Wanneer een kindje zich geaccepteerd voelt, kan het zich veilig gaan voelen. Acceptatie is de eerste stap om veiligheid te gaan ontwikkelen.

Acceptatie betekent jezelf aanvaarden
Acceptatie betekent jezelf aanvaarden zoals je bent. Fysiek, emotioneel en mentaal. Omdat je als kind spiegelt wat je ouders je laten zien, zal jouw gevoel van acceptatie afhangen van hoe je ouders over zichzelf denken en met zichzelf omgaan. Accepteren zij zichzelf?  Realiseer je dat jouw ouders jou geen acceptatie konden geven op de punten waarin ze zichzelf te kort of niet accepteren. De wijze waarop jouw ouders met zichzelf omgingen, was een spiegel voor jou. Naast het kritieke moment na de geboorte, zal ook deze spiegel een rol gaan spelen in jouw ontwikkeling van acceptatie. Het is goed om je dat te realiseren, zodat je afstand kunt nemen van dat wat bij hen hoort (en dus niet bij jou!).

Kun je het leven accepteren zoals het zich aandient?
Wanneer je tekort acceptatie hebt gekregen, zul je dat ook merken aan de mate waarin je het leven kunt accepteren zoals het is. Ga je het gevecht met het leven aan of trek jij je terug uit het leven? Kun je het leven accepteren zoals het zich aandient? Acceptatie staat aan het begin van elk nieuw proces. Je zult eerst je huidige situatie moeten accepteren, voordat je het kunt veranderen. Anders wordt het nieuwe proces een gevecht tegen het oude proces en ontstaat er uiteindelijk niets nieuws en voel je alleen maar oude pijn.

Bewustwording
Weerstand is een vorm waarin het gevoel van geen acceptatie zich verschuilt. Mensen met veel weerstand tegen alles en iedereen hebben moeite met zichzelf te accepteren zoals ze zijn. Het is niet erg, maar realiseer je dat. Bewustwording van je eigen gemis is namelijk de enige stap die nog voor acceptatie ligt.

Oefening
Maak eens een lijst van alles waar jij je tegen verzet. Hieronder vindt je een aantal suggesties.

  • Wat vind je niet leuk / mooi aan jezelf qua fysiek / gedrag / mogelijkheden?
  • Wat vind je niet leuk / mooi aan anderen qua fysiek / gedrag / mogelijkheden?
  • Welke situaties blijven rondspelen in je hoofd?
  • Waarover maak jij je zorgen?
  • Welke teleurstellingen ervaar je?
  • Waar maak jij je boos over?
  • Wat frustreert je?

Wanneer je lijst klaar is en daar mag je best een paar dagen over doen hoor, dan zie je helder welke dingen jij niet accepteert. Kijk dan eens goed naar de lijst en maak voor jezelf een schifting in belangrijkheid, zodat wat je echt niet kunt accepteren boven in komt te staan en dat wat je nog wel enigszins kan accepteren helemaal onderaan staat. Je zult dan zien dat veel punten op elkaar lijken, op hetzelfde neerkomen of aan elkaar gerelateerd zijn. Uiteindelijk komt deze hele lijst uit jouw gevoel van niet geaccepteerd te zijn in je jeugd.

Maak dan het besluit dat je jezelf helemaal wilt accepteren zoals je bent. Zeg daarbij de volgende affirmatie hardop net zo lang tot je er in gelooft:

“Ik accepteer mezelf en ik houd van mezelf met al mijn gebreken en tekortkomingen voor de volle honderd procent”

Wanneer je nu nog een keer naar je lijst kijkt zul je zien dat de punten qua intensiteit in kracht verloren hebben. Alles begint bij het accepteren van jezelf!

 

Sylvia Roosendaal is Gezins- en Kindercoach en auteur van diverse boeken zoals Een moeilijk kind of een kind dat het moeilijk heeft en De kracht van het gezin.