Iedereen heeft wel eens van die momenten dat het leven er wat minder rooskleurig uitziet en je jezelf een positieve impuls moet geven om weer door te kunnen. Voor de hand liggende remedies zoals een middagje shoppen, uiteten gaan of een weekendje weg kosten helaas ook geld. Er zijn echter ook goedkope manieren om jezelf op constructieve wijze een boost te geven. Zo helpt het om positieve ervaringen van de afgelopen tijd en de dingen die goed gaan (werk, huishouden, relatie) eens te benoemen en te visualiseren. Dat doe je bijvoorbeeld door die positieve aspecten op te schrijven of te visualiseren door een moodboard samen te stellen, dat je iedere keer weer kunt aanvullen en/of veranderen (beeldmateriaal dat iets wat gelukt is symboliseert, een complimenteuze mail van je collega of manager, iets liefs van een van je naasten, post-it stickers met eenvoudige en moeilijkere prestaties). Wat heeft jou in de laatste weken blij gemaakt, wat heeft je goed gedaan of bijgedragen aan je (persoonlijke of zakelijke) ontwikkeling? Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een klein whiteboard kopen waarop je briefjes etc. kunt plakken (waar je overigens ook je boodschappen op kunt schrijven).

Denken over je toekomstplannen
Een verdere techniek om positieve energie op te wekken en een gevoel van doelgerichtheid te creëren, is het denken over je toekomstplannen. Kortetermijndoelen stellen doen we iedere dag, of het nou gaat om de boodschappen, huishoudelijke taken, telefoontjes die je moet plegen, werktaken die je moet afmaken, etc. Maar hoe zit het eigenlijk met langetermijndoelstellingen, breng je die wel eens in kaart?

Oplossingsgerichte cirkeltechniek
Een heel handig instrument hierbij is de oplossingsgerichte cirkeltechniek*, waarmee je visualiseert waar je nu staat (in je persoonlijke ontwikkeling) en wat je zou willen bereiken of leren. Het model is heel eenvoudig;  je tekent een binnen- en een buitencirkel om elkaar heen op een groot vel (of op een whiteboard). In de binnenste cirkel schrijf je wat je al bereikt hebt en in de buitenste cirkel schrijf je wat je (beter, meer) wilt leren of bereiken. Je kunt de buitenste cirkel ook gebruiken voor plannen waarmee je al een start hebt gemaakt en vervolgens buiten die cirkel de voornemens, plannen of wensen zetten die nog helemaal nieuw zijn en bijvoorbeeld een langetermijnplanning met zich meebrengen.

De volgende stap is nadenken over wat je als eerste (en daaropvolgend) van de buiten- naar de binnencirkel wilt halen, totdat je een planning hebt. Sommige dingen kun je de volgende dag al in werking zetten, andere vereisten langetermijnplannen. Het leukste is, als je alle punten op kleine post-it stickers schrijft en zo iedere keer – als er iets gedaan, geleerd en/of gelukt is –  een post-it sticker in de binnencirkel kunt plakken. Het feit dat deze langzaam maar zeker voller wordt, werkt stimulerend en geeft een kick. Hang het vel daarom op een plek die je iedere dag ziet. Je kunt de cirkels op je persoonlijke of beroepsmatige ontwikkeling toepassen, maar ook op je studieplanning of andere toekomstwensen (een reis, huis, motor, caravan, noem maar op). Veel plezier!

FrederiqueFrederique Wolsky – HRcoach@work – www.hrcoach-at-work.nl