1001004011715774De zon, het strand en de ruisende zee op de achtergrond. Ideale omstandigheden om ontspannen te lezen. En zo lag ik o.a. met Vals alarm een thriller van Marelle Boersma op het Spaanse strand. Al snel leefde ik intens mee met het verhaal van Janna die na haar scheiding te maken krijgt met een wraakzuchtige ex.

Janna staat van het ene op het andere moment op straat als haar ex hun gezamenlijke woning zonder haar medeweten verkoopt en bij zijn nieuwe vriendin intrekt. Janna blijft berooid achter met hun dochter Fleur. Zo goed en kwaad als het kan en met veel vallen en opstaan probeert ze haar drukke baan te combineren met de zorg voor Fleur. Alles lijkt echter tegen te zitten. Het begrip van de omgeving blijkt beperkt houdbaar en als haar ex vervolgens een wraakactie start en Jeugdzorg zich met haar leven gaat bemoeien gaat het snel bergafwaarts.

“Schrijnend spannend”, meldt de Volkskrant en dat ís het ook. Want al lezend realiseerde ik me dat dit soort situaties echt voorkomen. Exen die elkaar het leven zuur maken en daarbij schaamteloos de kinderen inzetten. Gezinsvoogden van jeugdzorg die serieuze steken laten vallen. Het boek zet je aan het denken, zeker nu er onlangs Jeugdzorg weer negatief in de publiciteit is gekomen m.b.t. onterechte uithuisplaatsingen.

Marelle schrijft makkelijk en neemt je direct mee in het verhaal. Vals alarm is een spannend boek met een duidelijke boodschap. Kinderen horen NOOIT de dupe te worden van wraakacties en instanties moeten verhalen en feiten checken en dubbelchecken voor er actie ondernomen wordt!

Winactie:
Grenzeloze Vrouwen mag 1 exemplaar van Vals Alarm weggeven. Kans maken op het boek? Stuur een mail met je gegevens vóór 16 september naar info@grenzelozevrouwen.nl dan pikken wij de winnaar van het boek uit de aanmeldingen.

Vals Alarm is uitgegeven door de De Crime Compagnie en kost € 5,- (o.a. te bestellen via Bol.com)