1075971_toes_in_the_grassDruk, druk, druk! We rennen van hot naar her en hebben nauwelijks nog tijd voor onszelf. Omdat de boog niet altijd gespannen kan zijn en we toch écht regelmatig een stukje ontspanning nodig hebben, bij deze een effectieve en snelle ontspanningsoefening.

De oefening werkt het beste in een rustige omgeving. Zit jij het rustigst op het toilet? Mooi, dan kan je meteen even deze oefening meepikken! Heb je pas ’s avonds een moment van pais en vree, benut ‘m dan. De oefening hoeft niet lang te duren, hoe vaker je het doet, hoe sneller je ontspant.

Tip: lees onderstaande oefening eerst rustig door, zodat je weet wat de bedoeling is.

Oefening

Ga op een makkelijke stoel (of op het toilet) zitten en zet je beide benen op de grond. Ontspan je je voeten, daarna je kuiten, dan je bovenbenen. Je ontspant je billen, je buik, je middenrif, je schouders, je nek, je kaak, je armen en je handen.

Concentreer je op je ademhaling: adem diep in door je neus en vul je buik met lucht. Blaas langzaam uit via je mond.

Je leest deze tekst en verder niets. Je ontspant alleen maar. Je ademt diep in door je neus, waarbij je eerst je buik vult met lucht. Haal diep adem. Laat de adem door je mond heel langzaam ontsnappen.

Ademen is ontzettend belangrijk. Het is de voedingsstroom voor je energie. Diep ademen geeft rust.

Een hulpmiddel om je gedachten in bedwang te houden:
Zeg in jezelf tijdens het inademen: ‘Ontspanning in’.
Bij het uitademen zeg je: ‘Spanning uit’.