693881_frozen_loveNa een scheiding moet je jezelf opnieuw uitvinden. Je hebt in je relatie beelden over jezelf meegekregen, waarvan je je kunt afvragen of ze kloppen. Maud Akkermans, scheidingsmediator bij Resolve in Noord-Brabant en relatietherapeut, over deze aannames en hoe je jezelf weer leert kennen.

Herhaling van patronen na je relatie

Na de scheiding heb je vaak nog te maken met je ex. Zeker als je samen kinderen hebt, maar ook omdat je gezamenlijke vrienden kunt hebben. Omdat je niet geleerd hebt om op een andere manier met je ex om te gaan, herhaalt zich vaak het patroon dat er tijdens de relatie was; hetzelfde gevecht en de verwijten komen terug.

Bijvoorbeeld: Marion vraagt aan haar ex-man Daan of hij (afwijkend van de omgangsregeling), een avond voor de kinderen kan zorgen, omdat zij naar een concert gaat. Zij heeft een onderhuids schuldgevoel, omdat ze tijd voor zichzelf maakt en dat het daardoor lijkt dat ze niet voor haar kinderen kiest. Daan verwijt haar dat ze alleen maar aan zichzelf denkt en dat hij de kastanjes altijd uit het vuur moet halen.

Hoe zijn deze aannames ontstaan?

In een relatie worden jouw eigenschappen afgezet tegen zijn eigenschappen; dit heeft tot gevolg dat jouw eigenschappen (en ook die van hem) worden uitvergroot:

  • Hij houdt erg van uitgaan, dan ben jij algauw diegene die veel wil thuisblijven.
  • Hij is introvert; dan lijk jij al snel extravert.

Doorbreken van patronen

Als je jezelf anders opstelt, verandert het patroon. Maar hoe doorbreek je dit? Ga eerst na welke aannames je hebt gekregen over jezelf in je relatie en of deze (nog) kloppen. Aannames zijn:

  • ik heb nooit zin in seks
  • ik ben een moederkloek
  • ik heb nooit zin om leuke dingen te doen

Onderzoek je eigen aannames. Vaak zijn die gevormd en versterkt door verwijten die er zijn geweest. Zet ze stuk voor stuk op een rijtje en vraag jezelf af of ze echt kloppen of je dat ze bent gaan geloven. Ga de aannames bevragen; bespreek ze met vrienden, ga over dit onderwerp lezen of zoek hier externe hulp.

In het voorbeeld: als Marion weet dat het niet waar is dat zij zichzelf boven de kinderen zet, hoeft ze zich niet zo te laten raken door de verwijten van haar ex. Of de verwijten van haar moeder of door wat ze denkt dat anderen misschien wel van haar zullen denken.

Door jezelf opnieuw te leren kennen en opnieuw uit te vinden, ga je anders over jezelf denken en ook anders communiceren. Daarmee maak je je langzamerhand los van de oude beeldvorming.

Tips die je steunen naar jezelf te kijken

  • Zoek mensen om je heen, die geen jaknikkers zijn, maar juist mensen die eerlijk tegen je durven te zijn en je een spiegel voorhouden.
  • Door familie en vrienden bemoeienis kan de beeldvorming polariseren. De omgeving wil graag een schuldige aanwijzen en zal bijvoorbeeld je ex-partner zwart proberen te maken. Naast dat dit schadelijk voor je kinderen is, steunt dit je niet in het helder krijgen van de situatie en je eigen rol daarin.
  • Ga zelf ook niet polariseren: zwart en wit, schuldige en onschuldige. Ga ervan uit dat jullie beiden schuldig zijn. Misschien ben je niet beiden schuldig aan de laatste stap, die geleid heeft tot de scheiding, maar het is te makkelijk om diegene (jij of je ex), die de stekker eruit getrokken heeft de schuldige te noemen.

Maud Akkermans – ResolveĀ 
MaudAkkermans-Resolve