missing-link-1195723Je kent ze wel, die gedachten van ‘als ik nou’ en ‘had ik maar’. Ze komen vrijwel altijd ik het gezelschap van ‘als ik maar geweten had’, ‘ik had toch moeten weten’ of ‘eigenlijk wist ik het wel, maar…’ Ze hebben ook altijd te maken met het idee van schuld. Zelfbeschuldiging of anderen de schuld geven. Als je dit soort gedachten of gevoel heb, stop er mee! Je doet jezelf tekort!

Als je bezig bent met “schuld”, ongeacht of je jezelf of anderen de schuld geeft van je omstandigheden, dan doe je jezelf tekort. Letterlijk! Door schuld te geven, creëer je meer schuld bij jezelf. Met als onvermijdbaar gevolg dat die levensgebieden waar je toch al een tekort ervaart eerder verslechteren dan verbeteren.

Het was een brief die geschreven werd in 1941 door de Engelse psychiater en psycholoog Maurice Nicoll aan de secretaris van de ZelfStudieGroep die Nicoll leidde. In deze brief gaf Nicoll een verklaring voor de oorlog, waarbij hij stelde: ‘mensen kunnen niet van hun verleden leren zolang ze hun “Being” niet veranderen. Het onvertaalbare “Being” werd verantwoordelijk gehouden voor de omstandigheden die we aantrekken in ons leven en de omstandigheden die we afstoten in ons leven. Het heeft me ‘enige tijd’ gekost om te onderzoeken wat dit “Being” dan is en wat je
concreet kunt doen om de kwaliteit ervan te verhogen.

Dat ‘Being’ is dus best wel belangrijk. Nicoll geeft nog een aardige aanwijzing: “als je wilt weten hoe de kwaliteit van je Being nu is, hoef je alleen maar naar de omstandigheden van je leven te kijken.” Kort gezegd komt het er op neer dat “Being” een uitstraling heeft, waar de omgeving op reageert. Er zijn emoties met een lage trilling, zoals woede, schaamte, schuld, wrok, jaloezie die de kwaliteit van Being omlaag brengen. Emoties met een hogere trilling zijn bijvoorbeeld vredig, moedig en bereidheid.

Hoe staat het met belangrijke gebieden als persoonlijke ontwikkeling, gezondheid, relaties en welvaart? Alles naar wens of zie je nog wel wat aspecten die mogen veranderen? Zoals je leven er nu uitziet is wat je Being heeft aangetrokken of juist heeft afgestoten. En net als de meeste mensen, wist je waarschijnlijk niet eens dat je een Being hebt. Nu je dit wel weet, kun je er ook iets mee. Een deel van mijn onderzoek hiernaar is in 2009 gepubliceerd als “Als je niet duidelijk vraagt wat je wilt, krijg je iets anders, De Wet van Sinterklaas”

Het blijkt inderdaad mogelijk om je Being te veranderen waardoor de omstandigheden van je leven ook veranderen. Niet door die buitenwereld te manipuleren, maar door aan je binnenwereld te werken. Verdergaand onderzoek, ook na het uitkomen van de WvS, bevestigt dat inderdaad meermaals. Inmiddels is er voldoende bewijs dat je van alles aan Sinterklaas kunt vragen, van een
parkeerplaats tot en met het ideale huis, voldoende werk of zelfs de ideale partner. Het ‘geheim’ zit in dat als je iets wilt, wil het dan met heel je wezen en doe alsof het al zo is. Er aan denken, of er een collage van maken of het heel graag willen is niet genoeg.

Inmiddels heeft ook de wetenschap een stevige interesse voor het onderwerp “gedachten en manifestatie”. Steeds meer bewijs gaat inderdaad in de richting dat iedere manifestatie het gevolg is van intentie. Google bijvoorbeeld maar eens op het ‘placebo effect’. Of zoals verwoordt in de WvS: dat waar je heilig van overtuigd bent, wordt jouw realiteit. Best lastig als je dan nog wat beperkende overtuigingen hebt in de categorie: ‘ik ben het niet waard’, ‘ik ben niet om van te houden’ of ‘ik mag er niet zijn’. En zeker lastig als je tijd en aandacht besteed aan gedachten die beginnen met
‘had ik maar’ of ‘als ik nou’. Iedere gedachte die daarmee begint, is niet alleen volkomen irreëel – de realiteit is dat je gedaan of gezegd hebt wat je gedaan hebt – de gedachte impliceert een beschuldiging: jij had iets moeten doen of laten of een ander had iets moeten doen of laten en als dat gebeurd zou zijn dan was je situatie nu beter geweest. Gedachten die beginnen met ‘als ik nou’ of ‘had ik maar’ is niet alleen jezelf voor de gek houden, ze zorgen er ook voor dat je situatie eerder verslechterd dan verbeterd.

Afrekenen met schuldgevoel is het eerste dat je kunt doen om de kwaliteit van je Being te verhogen. In kaart brengen wat we menen nog van anderen tegoed hebben en wat we menen dat anderen van ons tegoed hebben. Je hebt van niemand iets tegoed en je bent niemand iets verschuldigd: claim niet en laat je niet claimen. Wat je gedaan of nagelaten hebt heb je toen en altijd gedaan vanuit de overtuiging dat je de beste keuze maakte. Het is hooguit dat je op basis van de gevolgen van een keuze meent dat je iets anders had kunnen kiezen. Op het moment dat je bezig bent met je
‘had ik maar’ of ‘als ik nou’, roep dan jezelf een halt toe. Geef ze geen aandacht en honger ze uit. Je hebt niets tegoed, je bent niemand iets verschuldigd en je mag alles aan Sinterklaas vragen.

Wat je nu om je heen ziet, is wat er nu is. Hiervandaan weer verder begint met stoppen met denken aan ‘hoe het geweest was, als…’ Het handigste is door te bedenken hoe je het wél wilt hebben, zodat je meer constructief met je verlanglijstje aan de gang bent.

De verkorte gebruiksaanwijzing voor het toepassen van de WvS vind je overigens op www.meergelukdoorwijsheid.nl , (vanzelfsprekend als cadeau van Sinterklaas).
Rob de Best @ MQ, 2015